
Steeds meer energieleveranciers overwegen terugleverkosten te gaan vragen voor huiseigenaren van zonnepanelen. Zeker nu de salderingsregeling langer blijft bestaan, zien de energieleveranciers zich meer genoodzaakt dit te gaan doen.
Minder terugleverkosten
Om minder hoge terugleverkosten te krijgen, is het belangrijk (voor zowel huiseigenaar als energieleverancier) zoveel mogelijk van de opgewerkte stroom zelf te gebruiken. Dit kan op verschillende manieren, oplossingen als de was overdag aanzetten worden genoemd. Helaas zijn veel van deze oplossingen maar een druppel op de gloeiende plaat. Grootverbruikers als een warmtepomp en/of een elektrische auto zijn veel beter en hebben ook langere tijd energie nodig.
Onze oplossing (Powerwizard) kan dit automatisch regelen door te kijken naar opgeleverde energie (en wat hiervan overblijft) en dit aan de elektrische auto toe te wijzen of aan de warmtepomp.
Warmtepomp
De warmtepomp wordt bijvoorbeeld gebruikt om het buffervat (warm water) op te warmen op tijdstippen dat de opbrengst het hoogst is. Uiteraard wil je nooit zonder warm water zitten, dus wordt gekeken naar de zonneschijn voorspellingen en aan de hand daarvan ingeschat of het mogelijk is zonnestroom te gebruiken hiervoor. Zijn de voorspellingen niet positief, zal het warm water op een tijdstip worden opgewarmd dat het sowieso het meest efficient is. Je zal nooit zonder warm water zitten!
Elektrische auto
Hetzelfde geldt voor de elektrische auto. Aan de hand van een schema door de gebruiker ingesteld, maar ook aan de hand van voorspellingen van zon (en/of energieprijzen) zal de auto zo efficient mogelijk worden opgeladen. Blijft er netto 5 kW over aan energie, zal de auto met maximaal 5 kW per uur worden opgeladen. Is er minder over, dan dus minder gebruiken. Hiermee wordt zo min mogelijk energie van het net gehaald en zal de auto volledig op de zon worden opgeladen!
Wil je echter snel weer weg, kan altijd gekozen worden voor tijdelijk op volle snelheid laden. Is de auto overdag niet op de zon volgeladen, zal het schema ervoor zorgen dat de auto sowieso in de nachtelijke uren (en wanneer het energienet het minst belast is) worden volgeladen. Elke ochtend staat de auto dus weer volgeladen klaar voor gebruik!